Nueva Manteca brengt een synergie tot stand tussen Afro-Caribische muziek en Jazzmuziek. In 1990 kreeg de groep internationale erkenning en werd door de journalist Roul Rico, van het toonaangevende blad ‘Latin Beat’ geprezen als “Europe’s finest in Latin Jazz”.
De eigen arrangementen en composities, vooral van de hand van pianist en bandleider Jan Laurens Hartong, getuigen van inventiviteit, creativiteit en overtuigende muzikale willpower. De groep is een veelgevraagd orkest in binnen- en buitenland, en is met grote regelmaat terug te vinden in de Top 10 van de Amerikaanse latin radio charts en is een begrip onder latin-kenners over de gehele wereld. De laatste cd Motown Mambo kwam uit in 2010 (Maxanter World series). Sindsdien heeft Nueva Manteca met veel latin beroemdheden het podium gedeeld, zoals o.a. Giovanni Hidalgo, Armando Peraza, Orestes Vilato, Dave Valentine, Paquito d'Rivera. In de 25 jaar van haar bestaan heeft Nueva Manteca projecten geinitieerd als Porgy and Bess, West Side Story, Congo Square (music of New Orleans), Tribute to Woody Shaw.
Nu brengt de groep twee nieuwe projecten op het podium:
Tango con Clave
Een latijnsamerikaanse verbintenis tussen de Argentijnse tango en de Cubaanse clave, ritmisch kloppend hart van de Cubaanse muziek. Een echte muzikale primeur. Centraal in het ‘Tango con Clave’ project staat de muziek van tango-vernieuwer Astor Piazzolla. Nueva Manteca ziet zijn composities vanuit Argentijns- en Cubaans perspectief. Beroemde composities zijn bewerkt, zoals o.a. Adios Nonino, Oblivion, Muerte del Angel, Resurrecion del Angel en natuurlijk Libertango.
Requiem para el mundo
Requiem para el Mundo bevat een aantal vaste liturgische onderdelen waarin de componist zoveel mogelijk gebruikt heeft gemaakt van de oorspronkelijke monodische Gregoriaanse gezangen. Deze Gregoriaanse melodieen zijn vervolgens ritmisch en harmonisch bewerkt vanuit het Latin Jazz idioom.
Een prominent onderdeel vormt de indrukwekkende DIES IRAE hymne, die vele klassieke componisten waaronder Mozart, Verdi, Berlioz, Liszt, Rachmaninoff geinspireerd heeft, maar ook een Metal band als Rage.
Naast de vaste liturgische Mis-onderdelen bevat Requiem para el Mundo ook een aantal gezangen uit de AfroCubaanse religieuze traditie, liederen ter ere van de EGGUN, de geesten van de overledenen. Er wordt gezongen in het Latijn, Spaans en de AfroCubaanse Lucumi-taal, oorspronkelijk afkomstig uit Nigeria.