Meher Angez komt uit de Hunza Vallei in the Gilgit-Baltistan regio van Pakistan. Zij is de eerste en enige zangeres uit de Gilgit-Baltistan regio die deze subtiele mystieke muziek en poëzie in de vingers heeft. Al meer dan 25 jaar schuif zij de grenzen op met haar volhardende artistieke werk op de diverse vlakken van de soefi-muziek, ondertussen de mensen inspirerend tot inter-religieuze harmonie, verbinding aan deze regio en gelijkheid voor iedereen.
Sinds haar kindertijd is Meher Angez ingewijd in de oude spirituele gebruiken en muziek van haar regio, die sinds de 12e eeuw zwaar beinvloed is door de Ismailis, sjiieten. De focus ligt daarbij op ginans, devotionele hymnes of epische gedichten die door Shia Ismailis van Zuid-Azië gereciteerd worden. Onderwerpen zijn goddelijke liefde, kosmologie, rituelen, goed gedrag en meditatie. Het reciteren van ginans is niet beperkt tot Ismailis, maar wordt ook gedaan door niet-Ismaili vocalisten zoals bijvoorbeeld Abida Parveen.
Tegenwoordig is Meher Angez niet alleen een beroemde en gerespecteerde naam binnen de diverse culturen in de Hunza Vallei in Gilgit-Baltistan, maar zelfs in de geheel Centraal-Aziatische regio en binnen de Ismaili gemeenschap wereldwijd. Zij heeft inmiddels haar eigen school opgericht, zodat soefi-muziek op professionele en academische wijze kan
worden beoefend.
Meher Angez wordt begeleid door haar dochter Durr-E-Adan, die een van de weinige professionele tablaspeelsters in de wereld is, en door Ambareen, een meester op de specifieke charda-hunzai rebab.
Bezetting:
Meher Angez - solo vocalen
Ambareen - charda-hunzai rebab, vocalen
Durr-E-Adan - tabla, daf, vocalen
Sufi chants of Gilgit-Baltistan women
Meher Angez was born in Murtaza Abad, a remote village in the Hunza Valley in the Gilgit-Baltistan region of Pakistan. She is the first and only singer from the Gilgit-Baltistan region to master the subtle mystical music and poetry. For more than 25 years, she has pushed boundaries with her persistent artistic work in various fields of Sufi music, inspiring people to inter-religious harmony, connectedness to the Gilgit-Baltistan region and for the equality of all people.
Since childhood, she has been initiated into the region's ancient spiritual practices and music, which has been heavily influenced by the Ismailis since the 12th century. The focus is on ginans, devotional hymns or epic poems recited by Shia Ismailis of South Asia. They address divine love, cosmology, rituals, ethical behavior and meditation. The recitation of ginans is not limited to Ismailis, but is also evidenced by many established non-Ismaili singers such as Abida Parveen.
Today, Meher Angez is a famous, highly respected name and symbol in the diverse cultural communities in the Hunza Valley, in Gilgit-Baltistan, but also throughout the Central Asian region and for the worldwide Ismaili community. Meher Angez has also founded her own school, the Meher Institute, to enable professional and academic study of Sufi music.
She is accompanied at her concerts by her daughter Durr-E-Adan, who is one of the very few professional tabla players in the world, and by Ambareen, the master on the charda-hunzai rubab.
Meher Angez - solo vocals
Ambareen - charda-hunzai rubab, vocals
Durr-E-Adan - tabla, daf, vocals