Dodan Özer wordt gezien als een van de belangrijkste muziekvernieuwers in Turkije. Met zijn kwartet vertolkt hij de Turkse en Koerdische traditionele klassiekers en anonieme liederen op eigentijdse wijze. Zijn zang is krachtig en vol, en zijn stijl is hypnotiserend.
Dodan beheerst als geen ander de kunst van het improviseren, zijn timing, intonatie en interpretatie laten een bijzonder stemgeluid horen. Met zijn betoverende stem en zijn muziek weet hij telkens de luisteraars weer te beroeren. Het bewijst dat muziek een universele taal is.
In 2019 vertolkte hij bij Theater RAST met groot succes de hoofdrol van Mario Cavaradossi in de opera Tosca. De Theaterkrant schreef over Dodan onder meer het volgende: “Eigenlijk zou deze opera ook wel Cavaradossi kunnen worden genoemd, want Özer zingt de pannen van het dak”.
Voor de bekende Turkse TV serie Eşkıya Dünyaya Hükümdar Olmaz zong hij indringende nummers met traditionele en westerse invloeden.
Dodan verbindt met zijn stem alle leeftijden, alle genres in de Turkse en Koerdische muziek , zijn artistieke interpretatie van klassieke volks- en pop muziek zette in een klap de Turkse muziekwereld op kop. Nu is Leiden aan de beurt.
enchanting Kurdish and Turkish music
Dodan Özer is seen as one of the most important music innovators in Turkey. With his quartet he plays the Turkish and Kurdish traditional songs and anonymus songs in a contemporary way. His voice is powerful, his style hypnotizing.
Dodan knows how to improvize. His timing, intonation and interpretation are one of a kind. With his enchanting voice he always knows how to move the listeners. It's proof that music is an universal language.
In 2019 Dodan was part of Theater RAST and he played, with a lot of success, the main role of Mario Cavaradossi in the opera Tosca. The Theaterkrant wrote: “You could easily name this opera Cavaradossi, because Özer sings off the roof”.
With his voice Dodan connects all ages and all genres in the Turkish and Kurdish music. His interpretation of the classical pop and folk music really turned the Turkish music world upside down in one go. Now it's Leiden's turn.