Tuva, een federale Centraal-Aziatische republiek in Rusland, staat bekend om zijn open steppelandschap en bijzondere sjamanistische cultuur, waaronder de zogenaamde keelzang, die normaliter door herders wordt beoefend.
Die traditionele, rituele keelgezangen zijn uiterst mysterieus. Met hun unieke zangtechniek ontwikkelden de zangers van de steppe een meeslepende klankkosmos die rijk is aan onder- en boventonen. Wat niet langer een mysterie is, is het wereldwijde succes van Huun-Huur-Tu. Zij zijn inmiddels een gevestigde naam in de internationale muziekscene, dankzij hun hedendaagse presentatie van traditionele keelzang of boventoonzang, waarbij een zanger op één moment meerdere tonen tegelijkertijd kan produceren, een fenomeen wat ook bekend is uit het aangrenzende Mongolië.
Er zijn verschillende stijlen van boventoonzang, en de leden van Huun-Huur-Tu beheersen de volgende tot in de puntjes: sygyt: vrij hoge fluit-achtige tonen; khöömei: middenhoge tonen, de meest populaire stijl; kargyraa: lage, bijna grommende tonen; en borbangnadyr: rollende tonen, als een triller.
Naast de zang spelen zij uiteraard hun traditionele muziek op instrumenten als de igyl (soort viool), toshpuluur (soort luit), khomuz (mondharp), byzaanchi (soort viool), tuyug (paardehoeven) en tungur (sjamanendrum).
Huun-Huur-Tu houdt de Tuvaanse nomadentraditie al sinds 1992 in ere en was al eens te gast in De X, en wel op 9 maart 1995, dus 27 jaar geleden, toen nog helemaal aan het begin van hun carrière.
Sindsdien werkte de groep samen met artiesten als Frank Zappa, Johnny Guitar Watson, de Kodo drummers uit Japan, het Kronos Quartet, The Chieftains en Hazmat Modine.
Statement of Huun-Huur-Tu about Ukraine conflict:
“In our songs and thoughts we always pray for the well-being of peoples and for peaceful coexistence among them.
In history of humans, from ancient times to our present time, mankind has seen that war is the worst method.
We are for world peace!”
Huun-Huur-Tu. March 1st,2022
astounding and mysterious throat-singing from Tuva
Tuva, a federal Central Asian republic in Russia, is known for its open steppe landscape and its extraordinary shamanistic culture, like the so-called throat singing.
This traditional and ritual throat-singing is very mysterious. With their unique singing technique these singers of the steppe created an enthralling sound cosmos, rich in undertones and overtones. Something that is no longer a mystery, however, is the world-wide success of the Tuvan quartet Huun-Huur-Tu, now an established name in international world music, thanks to their contemporary presentation of traditional throat singing or overtone singing. When singing a vocalist is able to produce more tones at the same moment, a phenomenon also known from the neighbouring country of Mongolia.
Different styles of overtone singing exist, and the members of Huun-Huur-Tu are real masters in these styles: sygyt: high-pitched, flute like tones; khöömei: medium-pitched tones, the most popular style; kargyraa: low-pitched, almost growling tones; and borbangnadyr: rolling tones, like a trill.
Apart from singing, the quartet plays their music on traditional instruments like the igyl (spike fiddle), toshpuluur (kind of lute), khomuz (jew's harp), byzaanchi (spike fiddle), tuyug (horse hooves) en tungur (shaman's drum).
Huun-Huur-Tu keeps the Tuvan nomad tradition alive since 1992. They played at De X before, on 9 March 1995, so 27 years ago, when they were still at the start of their career. Since then the group played together with artists like Frank Zappa, Johnny Guitar Watson, the Kodo drummers from Japan, the Kronos Quartet, The Chieftains and Hazmat Modine.